Ads Elite

„Kilka lat później obie panie spotkają się na przyjęciu wydanym przez Margot Asquith, żonę premiera. Isadora ma na sobie jeden ze swych ogromnych szali, które ciągną się po podłodze, stanowią charakterystyczny element jej postaci. Helena dziwi się. - Czy nie byłoby to mniej niebezpieczne a tak samo ładne, gdyby szal skrócić?-A styl, moje dziecko? - odpowiada Isadora, rozbawiona jej naiwnością. Szale które tak zaintrygowały Helenę, stworzyły legendę tancerki”.

„Helena Rubinstein – kobieta, która wymyśliła piękno” Michele Fitoussi

O stylu, z pewnością, wiele wiedział twórca samochodu Bugatti – Ettore Bugatti. Ten uzdolniony konstruktor przyszedł na świat, w artystycznej rodzinie, pod koniec XIX w. (w 1881 r.).  Ojciec Ettore zajmował się tworzeniem ekskluzywnych, bogato zdobionych mebli, znanych w całej Europie. Syn odziedziczył po nim twórcze zdolności, oraz specyficzne podejście do produkcji. Każdy, kolejny model samochodu Bugatti był traktowany jak dzieło sztuki... Hasło reklamowe firmy brzmiało: „Nic nie jest zbyt piękne, nic nie jest zbyt drogie”. 

Najbardziej znanym samochodem spośród konstrukcji stworzonych przez Ettore jest T-35.

Samochód powstał w 1924 r. W ciągu 7 lat auto wygrało 1851 wyścigów i tym samym stało się najbardziej utytułowanym pojazdem w historii motoryzacji. Ale ta wspaniała maszyna przeszła do historii, nie tylko dzięki wygrywanym wyścigom... W jej legendę zostanie wpisana tragiczna śmierć słynnej tancerki Isadory Duncan i chociaż niektóre źródła podają, że samochodem w którym zginęła był Amilcar, to jednak większość z nas będzie łączyć tą tragedię z niebieskim bolidem Bugatti. 

W 1927 r.  leżąca na Lazurowym Wybrzeżu Nicea, była miejscem przyciągającym sławnych i bogatych. Życie tych ludzi opływało w luksusy, a oni sami chętnie spędzali czas na zabawie. Taki styl życia doskonale uzupełniał szybki, sportowy samochód. Dobrze sytuowani właściciele automobilów, uwielbiali się ścigać. Takim właśnie, sportowym, efektownym kabrioletem Isadora Duncan miała wrócić z przyjęcia. Słynna tancerka zajęła miejsce tuż obok swojego młodego przyjaciela, jak zawsze ubrana w jeden ze swoich długich szali. Samochód przejechał zaledwie kilka metrów. Stylowy szal kobiety wkręcił się w tylne koło bolidu, a ona sama zginęła na miejscu. Jej ostatnie słowa miały brzmieć: „Żegnajcie, odjeżdżam ku miłości.”

Jazda takim bolidem jak Bugatti T-35, była zawsze balansowaniem na granicy życia i śmierci. Zabójcza prędkość samochodu, który do 100 km/h rozpędzał się w 6 sekund, była jak na tamte czasy czymś rewolucyjnym. Bugatti królował na torach wyścigowych Europy; jednocześnie jego wąskie opony i niewielki rozstaw kół, dawały autu słabą przyczepność, a konstrukcja w żaden sposób nie chroniła kierowcy. Jednak to niebezpieczeństwo sprawiało, że samochód zyskiwał nowych zwolenników – ludzi kochających ryzyko. 

Debiut T-35 był  niezbyt udany, kiepskie ogumienie auta nie pozwoliło na pełne pokazanie jego możliwości, a był to najszybszy samochód lat 20 XX w. Auto ważyło 750 kg., jego 8-cylindrowy silnik o pojemności 2.3 litra, miał moc 90 KM. Maksymalna prędkość jaką osiągał bolid to 177 km/h. Wyprodukowano zaledwie ok. 500 egzemplarzy tej serii. Legendarny pojazd miał, aerodynamiczny kształt cygara, oraz niebieski kolor lakieru (tzw. Bleu de France - charakterystyczny dla francuskich samochodów wyścigowych). W 1927 roku powstała wersja T-35 B, posiadająca większą sprężarkę, ten model jeździł z zawrotną, jak na tamte czasy prędkością 209 km/h. Pod względem prędkości, Bugatti było niepokonane.

Bugatti T35 C źródło

O twórcy samochodu T-35 krąży nie mniej opowieści, niż o samym wozie. Ettore Bugatti znany był ze specyficznego podejścia do sprzedaży swoich samochodów. Zasady marketingu były mu obce, a hasło: "klient - nasz pan" nie miało dla niego żadnego znaczenia. Jego wspaniałe samochody musiały zasługiwać na równie wspaniałych nabywców i co ciekawe, majątek oraz pozycja wcale nie były tutaj najważniejsze. Kiedyś Ettore odmówił sprzedaży samochodu jednej z koronowanych głów, tylko dlatego, że zachowanie tej osoby przy stole, pozostawiało wiele do życzenia. Innym razem klient skarżący się na problemy z uruchomieniem samochodu w czasie porannych chłodów usłyszał: „jeśli stać cię na Bugatti, to musi być cię stać na ogrzewany garaż”. 

Ettore na swój sposób był artystą, ale przede wszystkim genialnym konstruktorem. Powszechnie uważa się go za wynalazcę silnika z doładowaniem sprężynowym. Swój pierwszy trójkołowy pojazd, Ettore stworzył w wieku 17 lat, a samochód gdy ukończył 30 lat. Ta konstrukcja przyniosła mu nagrodę T2 – francuskiego Automobilklubu. To wydarzenie spowodowało, że zainteresowały się nim firmy produkujące samochody. Jednak Ettore w żadnej z nich nie zagrzał miejsca zbyt długo, wolał poświęcić swoją uwagę i czas własnym, niezależnym projektom. Ostatecznie Bugatti rozpoczął pracę na własny rachunek. Pierwszym modelem który powstał w jego fabryce była 10. Po kilku miesiącach bolid zdobył II miejsce w Grand Prix. Tak rozpoczęła się kariera Bugatti na torach wyścigowych.

W przedwojennej Polsce również nie brakowało miłośników wyścigów samochodowych. Niektórzy spośród nich stali się właścicielami aut kultowej marki Bugatti. Jednym z najbardziej znanych kierowców, którzy ścigali się na Bugatti był Jan Ripper. Swoje wymarzone T-37 A, kupił dzięki pomocy finansowej kibiców, oraz przyjaciół. Ripper wygrywał wiele zawodów, jednak najlepiej wypadał w wyścigach górskich, jak przystało na prawdziwego górala, urodzonego w Zakopanem. Za kierownicą Bugatti siadały również panie. Maria Koźmianowa, która chętnie brała udział w wyścigach samochodowych, zdobyła tytułu mistrza Polski w klasie voiturette (samochód turystyczny). Zdobyła również dwukrotnie I miejsce w rajdach pań, na trasie Warszawa – Zakopane – Wisła – Warszawa. W jej garażach, które znajdowały się w Stanach (obecnie powiat niżański, woj. podkarpackie), można było znaleźć samochód Bugatti T37.

Obecnie marka Bugatti należy do niemieckiego koncernu samochodowego Volkswagen. Koncern przejął ją w 1998 r. Fabryka, tak jak na początku znajduje się na terenie Francji. Samochody Bugatti są produkowane na takich samych zasadach jak pierwotnie. Każdy model jest arcydziełem inżynierii. W 1999 r. po raz pierwszy zaprezentowano model Bugatti Veyron, który został zaprojektowany przez stylistów Volkswagena. To właśnie ten model trafił do produkcji seryjnej w 2005 r. Wrażenie jakie dziś robią na nas imponujące parametry i możliwości tego auta, pozwala na wyobrażenie sobie jakie emocje wywoływało kiedyś T35. Na karoserii i wewnątrz samochodu można zobaczyć inicjały Ettore Bugatti. Legendarny konstruktor z pewnością nie miał by nic przeciwko sygnowaniu Veyrona swoim nazwiskiem. Veyron posiada 16 – cylindrowy silnik o mocy ok. 1000 KM i pojemności 8 l., wyposażony jest on w 4 turbosprężarki; ponadto samochód posiada 10 chłodnic, dwu-sprzęgłową skrzynię biegów z 7 biegami i specjalną przekładnią sterowaną komputerem dysponującym mocą 4 laptopów. Dwa układy hamulcowe, które są niezbędne w tak szybkim samochodzie, wyposażono w tarcze hamulcowe zrobione z włókna węglowego, tytanu i ceramiki. Samo auto waży niemal 2 tony, producenci szczególnie zadbali o to by samochód dobrze trzymał się nawierzchni. Veyron prowadzi się bardzo dobrze, jest stabilny i przyspiesza bardzo płynnie. Jego opony produkowane w fabryce Michelin są znacznie większe niż w przeciętnym samochodzie, szerokość tylnej opony to 37 cm. Produkcja jednej opony zajmuje ponad godzinę, kolejne warstwy gumy są nawijane na siebie z niebywałą precyzją. Większość podzespołów, oraz sam samochód są składane ręcznie, ok.150 podzespołów powstaje w fabryce lotniczej. Tak jak za czasów Ettorego, produkuje się zaledwie kilkaset sztuk danej serii samochodu; w przypadku Veyrona to ok. 500 sztuk. Co potrafi ten cud techniki? Veyron jedzie szybciej niż startujący samolot, 100 km/h osiąga w nie mniej niż 2,5 sekundy, maksymalna prędkość z jaką porusza się auto to 408,84 km/h (wersja grand sport vitesse). Moc jego silnika jest pięciokrotnie większa od zwykłego samochodu. Oglądając filmy z jazd testowych Veyrona sami możemy się przekonać ile emocji budzi jazda tak szybkim samochodem. Jednak ta przyjemność ma swoją cenę. Hasło: „Nic nie jest zbyt piękne, nic nie jest zbyt drogie” jest nadal aktualne. Veyron spala 40 l. paliwa na 100 km, w tzw. trybie miejskim. Przy prędkości maksymalnej samochód spala 105 l. na 100 km. Ten najszybszy na świecie, samochód seryjny kosztuje  ok. 10 mln. zł. (wersja SuperSport). Ale to nie wszystko, koszty utrzymania takiego samochodu również robią wrażenie. Coroczna, obowiązkowa wizyta w serwisie to: 78 tys. zł.; wymiana kompletu opon to: 130 tys. zł. (opony trzeba wymieniać co 15 tys. kilometrów), przy co czwartej wymianie opon, trzeba również zaopatrzyć koła w nowe obręcze ok. 180 tys. zł., ubezpieczenie (dane jednej z amerykańskich firm) 25 tys. dolarów rocznie. Nie ma cienia wątpliwości, że ten samochód nie jest przeznaczony dla przeciętnego użytkownika.

Więcej o samochodzie: youtube

Niedawno fabryka Bugatti ogłosiła koniec produkcji Veyrona, jednak nie jest to koniec marki Bugatti, ponieważ niedawno zaprezentowano jego następcę: Bugatti Chirona. Samochód jest godnym następcą Veyrona. Maksymalna prędkość jaką ma osiągać auto to 420 km/h. Myślę, że Ettore byłby zadowolony widząc nowe modele samochodów marki, którą stworzył.

Stare samochody Bugatti możemy podziwiać m.in. w muzeum, we Francji (miejscowość Mulhouse): http://citedelautomobile.com/en/home 

W Polsce, możemy obejrzeć model T40 z roku 1928 projektowany przez samego Ettore. Samochód ten znajduje się w muzeum Państwa Pedów w Gostyniu (strona muzeum: http://peda-muzeum.org/ ). Jak widać na załączonym filmie, model jest w pełni sprawny... https://www.youtube.com/watch?v=Zw-6rvaTpM8

 

Źródła:

https://en.wikipedia.org/wiki/Bugatti_Type_35  https://driveeuropenews.com/2013/01/31/amilcar-and-bugatti-tied-in-a-deadly-embrace/ http://www.bugatti.com/tradition/history/ http://www.logo24.pl/Logo24/56,125389,12961003,smierc-i-bugatti,,3.html https://pl.wikipedia.org/wiki/Bugatti_16.4_Veyron http://www.autogen.pl/car-504-Bugatti-Type-35.html http://www.wiatrak.nl/47509/muzeum-samochodow-w-miluzie-mulhouse-swiat-bugatti http://www.autocentrum.pl/publikacje/bugatti/ http://autokult.pl/13882,francuskie-dzieje-bugatti-geneza-motoryzacji https://pl.wikipedia.org/wiki/Grand_Prix_Lwowa_1933 http://www.wbc.poznan.pl/dlibra/plain-content?id=335783 http://www.automobilklubpolski.pl/historia/monografia/sportsam_fr.pdf http://www.logo24.pl/Logo24/56,125389,9949233,1-jan-ripper,,2.html https://www.youtube.com/watch?v=_oteyaSfraw http://oldtimery.com/index.php?option=com_content&view=article&id=220:historia-polskiego-motosportu-w-xx-leciu-midzywojennym&catid=24:inne&Itemid=542 http://magazynauto.interia.pl/wiadomosci/news-bugatti-veyron-la-finale-czyli-pozegnanie-z-legenda,nId,1692298 http://www.bugattipage.com/jacob/infohunt/q-085.html http://moto.onet.pl/aktualnosci/bugatti-veyron-tez-sie-psuje/6wsg80 http://www.auto-motor-i-sport.pl/wydarzenia/Ile-kosztuje-utrzymanie-Bugatti-Veyrona,20987,1 http://moto.pl/MotoPL/1,88389,19699698,salon-genewa-2016-bugatti-chiron-oficjalnie-cesarz-powrocil.html http://www.topgear.com.pl/aktualnosci/bugatti-chiron-nastepca-veyrona-juz-oficjalnie-pierwsze-zdjecia-salon-genewa-2016/mfre04 https://www.youtube.com/watch?v=dWCZCtM8ppU https://www.youtube.com/watch?v=95wh-E-B190 https://www.youtube.com/watch?v=_-alYclJiCo&ebc=ANyPxKpbMJtyR6veROekKgEK5dpIeDHJ6mFO2_8-wSTCuZp1YEuPlZdRrEhfNRLxZG3fh51IXiIiaiBBi6PlVMeaOeLvsNcVsQ https://www.youtube.com/watch?v=yoK4QYwixDc https://www.youtube.com/watch?v=OC00qHonfj8 https://en.wikipedia.org/wiki/Bleu_de_France_(colour) https://www.youtube.com/watch?v=LSFX9vrwJf8 https://pl.wikipedia.org/wiki/Maria_Ko%C5%BAmianowa 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem