Ads Elite

Obecnie większość filmów wyświetlanych w kinach, to pełne efektów specjalnych, kosztowne produkcje. Przy tworzeniu tych widowiskowych obrazów zazwyczaj pracuje cały sztab specjalistów. Dzięki technice komputerowej widzowie mogą dzisiaj podziwiać fantastyczne stworzenia, baśniowe krainy i epickie bitwy wykreowane z niemal z taką dokładnością, że mamy wrażenie pełnej realności oglądanych scen. Czy to możliwe, że ktokolwiek podjął się kręcenia podobnych produkcji, zanim jeszcze w ogóle słyszano o czymś takim jak komputer? Owszem. Ktoś taki istniał. Tym człowiekiem był urodzony w 1861 r. Georges Mèliés, nazywany też „czarodziejem kina”. Jak to się działo, że przy pomocy prostych narzędzi Mèliés potrafił stworzyć pierwsze efekty specjalne?


Georges Mèliés przyszedł na świat w bogatej rodzinie. Jego ojciec był odnoszącym sukcesy producentem obuwia. Tak jak można się tego spodziewać, oczekiwano, że Georges również pójdzie w ślady ojca i podejmie pracę w rodzinnej fabryce. Tymczasem młody Mèliés już w szkole przejawiał artystyczne zdolności. Z upodobaniem rysował krajobrazy, fantastyczne obrazki i karykatury nauczycieli. Tworzył też marionetki i lalki teatralne.
W 1884 r. został wysłany do Londynu gdzie miał poprawić znajomość języka angielskiego i rozpocząć pracę na urzędniczym stanowisku. To właśnie w Londynie poznał magię sceny. Wieczory spędzał w teatrach oglądając przedstawienia, pantomimy i pokazy prestidigitatorskie. Te ostatnie wywarły na nim ogromne wrażenie i zapoczątkowały jego pasję. Po powrocie młody Georges zapragnął studiować malarstwo, jednak ojciec odmówił wspierania artystycznych aspiracji syna. Georges był zmuszony podjąć pracę w rodzinnej fabryce, a jedynie w wolnym czasie mógł zagłębiać tajniki sztuki prestidigitatorskiej. Gdy w 1888 r. otrzymał swoją część spadku, kupił teatr iluzjonistyczny Teatr Robert - Houdin. Jednak naprawdę przełomowym momentem w jego życiu był 27 grudnia 1895, tego dnia Mèliés wziął udział w specjalnym pokazie kinematografu braci Lumière. Urządzenie zachwyciło go. Postanowił wykorzystać możliwości jakie dawała nowa technika. W kwietniu 1896 r. Teatr Robert – Houdin zaczął pokazywać krótkie filmy jako część codziennego show, w tym samym roku Mèliés sam zaczął je kręcić. Jego pierwsze dzieło nosiło tytuł „Talia kart”. Na początku kręcił krótkie filmy pozbawione fabuły, jedynie prezentujące możliwości nowej techniki, wiele z nich było kopiami lub remakemi filmów braci Lumière. We wczesnych filmach sporo też eksperymentował z efektami specjalnymi, próbując wykorzystywać w tym celu sztuczki iluzjonistyczne. Przykładem takiego filmu jest „Zniknięcie pewnej damy”. Dzięki stosowanym trikom mógł pokazać takie efekty jak znikanie, zmniejszanie, lub powiększanie obiektów. Jeden z efektów został odkryty przez przypadek. Kamera Mèliés zacięła się w trakcie kręcenia ujęcia, a ostateczny rezultat tego wypadku był zaskakujący, uchwycona na filmie kobieta zamieniła się w mężczyznę, a omnibus w karawan.
W 1902 r. w swojej posiadłości Montreuil, stworzył pierwsze na świecie studio filmowe noszące nazwę Star Film Company Studio. Powstało w nim ok. 520 filmów. Czas ich trwania wynosił od 1 minuty do max. 40 minut. Słynny film „Podróż na Księżyc”, który przyniósł mu sławę, trwał aż 16 minut, na tamte czasy był on na tyle długim filmem, że żaden właściciel kina nie chciał go wyświetlać, w obawie że wywoła on szybkie znużenie widzów. W 1896 r. Mèliés rozpoczął budowę studia. Budynek ze sceną miał szklane ściany, dzięki którym filmowcy mogli korzystać z naturalnego światła; znajdowały się w nim również garderoby oraz hangar.

Mèliés jako pierwszy zaczął tworzyć storyboardy. W swoich filmach wykorzystywał sztuczki z montażem i nakładaniem obrazu na obraz, stosował kolorowanie taśmy filmowej i cofanie jej do tyłu, efekt powiększania osiągną za pomocą przybliżania kamery do filmowanego obiektu, używał też typowych sztuczek teatralnych. Był twórcą techniki podwójnej ekspozycji, polegała ona na tym, że po kolejnych multiplikacjach postać stawała się przezroczysta. Meliesowi zawdzięczamy też filmowanie poklatkowe.
Ten genialny prekursor kina zmodyfikował również pierwszy projektor oraz sam zaczął wywoływać filmy. W 1896 r. Lucien Korsten, i Lucien Reulos opatentowali pierwszą kamerę – projektor Mèliés. On sam nazywał ją młynkiem do kawy lub karabinem, ze względu na dźwięk jaki wydawała. W 1897 r. można już było zaopatrzyć się w lepszy sprzęt marki Gaumont, the Lumières i Pathe. Jednak sama technika i sztuczki przestały z czasem wystarczać. Film potrzebował fabuły. Mèliésowi zawdzięczamy nie tylko stworzenie podwalin technik filmowych, ale również gatunków. W jego wytwórni powstały pierwsze filmy fantasy, fantastyczno – naukowe, przygodowe, historyczne rekonstrukcje, thillery, filmy grozy, ekranizacje sztuk teatralnych, kino wojenne, religijne, melodramat i dokument. Oprócz tego Mèliés kręcił też reklamy np. alkoholu, czekoladek i butelek dla niemowląt. To również Mèliés nakręcił pierwsze filmy erotyczne. Tzw. „niebieskie filmy” były emitowane tylko po godz. 22:00 i mogli je oglądać wyłącznie dorośli panowie. Zazwyczaj były to króciutkie filmy pokazujące np. kobietę wychodzącą w bieliźnie z kąpieli i szybko otulaną ręcznikiem.
Niektórzy w jego filmach doszukiwali się głębszych znaczeń, np. „Podróż na księżyc” miała być satyrą ówczesnej imperialistycznej ekspansji, która doprowadziła do I wojny światowej.

Filmy Mèliésa zaczęły odnosić coraz większe sukcesy, zwłaszcza w Stanach Zjednoczonych, gdzie „Podróż na księżyc” zyskała tak dużą popularność, że zaczęto tworzyć jej nielegalne kopie. Thomas Edison, który poczuł, że jego pozycja na rynku filmowym może być zagrożona, próbował zablokować wyświetlanie filmów konkurenta z Francji. Był to zaledwie jeden z powodów dla których studio Mèliésa z czasem zaczęło mieć kłopoty. W 1898 r. George zaczął tworzyć mniej filmów, lecz stały się one bardziej ambitne. Sposób pracy Mèliésa, który kontrolował niemal każdy etap produkcji przestał być wydajny. Jego wytwórnia nie była w stanie produkować filmów dostatecznie szybko, tak by sprostać zamówieniom, a z czasem jego filmy zaczęły tracić na popularności. Szybki rozwój kinematografii spowodował, że sztuczki które stosował Mèliés już przestały wystarczać. W czasie wojny studio Mèliésa zostało zamknięte i przekształcone w szpital wojskowy. Filmy zostały skonfiskowane przez armię i użyte jako materiał do robienia podeszew wojskowych butów. Ostatecznie wytwórnia zbankrutowała i Mèliés zmuszony był ją sprzedać. Zrozpaczony zniszczył niemal wszystkie swoje filmy. W 1923 r. zaprzestał pracy twórczej, a na swoje utrzymanie zarabiał prowadząc dworcowy kiosk z zabawkami i słodyczami. W 1928 r. właśnie w tym właśnie kiosku rozpoznał go jeden z dziennikarzy filmowych. To dzięki niemu Mèliés został odkryty na nowo. W 1930 r. odbyła się retrospekcja jego filmów, a sam reżyser otrzymał miejsce w przytułku dla emerytowanych twórców filmowych. Spora część jego twórczości zaginęła, część jednak udało się ocalić dzięki jego wnuczce Madeleine Mathte-Mèliés.

Chociaż sam Mèliés nie zdołał zapewnić sobie przyszłości, dzięki której mógł opływać w dostatki pod koniec życia, to jednak jego praca nie poszła na marne, ponieważ to dzięki niemu została zapewniona przyszłość kina. W 2011 roku nakręcono wyjątkowo efektowny film pt. „Hugo” który jest swoistym hołdem złożonym Georogesowi Mèliésowi.

Wybrane filmy:
https://www.youtube.com/watch?v=_FrdVdKlxUk  – Podróż na księżyc
https://www.youtube.com/watch?v=M9NWOQiYWxc  – Kauczukowa głowa
https://www.youtube.com/watch?v=uvfwgA6mBu0  – Meloman
https://www.youtube.com/watch?v=gg_nWW-TgFg  – Sinobrody
https://www.youtube.com/watch?v=hUVbsd1pRsY  – Syrena
https://www.youtube.com/watch?v=OPmKaz3Quzo  – Nawiedzony zamek
https://www.youtube.com/watch?v=IKQRV4XKZt4  – Cztery kłopotliwe głowy

 

Źródła: 

https://pl.wikipedia.org/wiki/Georges_M%C3%A9li%C3%A8s  http://sensesofcinema.com/2004/great-directors/melies/ https://en.wikipedia.org/wiki/Georges_M%C3%A9li%C3%A8s http://www.earlycinema.com/pioneers/melies_bio.html https://www.britannica.com/biography/Georges-Melies https://books.google.pl/books?id=NW12OEyynkQC&pg=PA162&lpg=PA162&dq=george+melies&source=bl&ots=x1NbBlzDNB&sig=NMWaQ1dD9dnk7bpDV4s56eHsfWU&hl=pl&sa=X&ved=0ahUKEwjX1Zqll-3TAhWJ1ywKHTh7DDQQ6AEIYTAI#v=onepage&q=george%20melies&f=false https://theculturetrip.com/europe/france/articles/early-cinema-the-magical-world-of-georges-melies/ http://www.popmatters.com/column/122089-george-melies-the-most-important-filmmaker-youve-probably-never-seen/ http://esensja.pl/film/publicystyka/tekst.html?id=8036 http://oldcamera.pl/film-niemy-kino-jarmarczne-historia-kina/ 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem