Ads Elite

Dom pod Globusem w Krakowie, to jedna z ciekawszych kamienic znajdująca się przy ulicy Długiej. Obecnie mieści się tam siedziba Wydawnictwa Literackiego, oraz księgarnia.


Ten niezwykły budynek wzniesiono w latach 1904 – 1906, autorami projektu byli Franciszek Mączyński i Tadeusz Stryjeński. Na początku mieściła się tam siedziba Izby Handlowo – Przemysłowej.
Kamienica jest pięknym przykładem architektury wczesnego modernizmu. Szczególną uwagę przykuwa jej narożna wieża zegarowa, zwieńczona metalowym, ażurowym globusem.  Natomiast od strony ulicy Długiej możemy zobaczyć jedną z ciekawszych fasad, ozdobioną wykonanym z blachy pięknym żaglowcem z godłem Izby Handlowo – Przemysłowej. Ponad to portal dekorują alegoryczne płaskorzeźby, wyobrażające Handel i Przemysł. Autorem tych rzeźb był Konstatny Laszczka. Ta oryginalna wieża, oraz rzeźby nie pozwalają przejść obok kamienicy obojętnie. Oryginalne elementy intrygują i pobudzają wyobraźnię, turystów zwiedzających Kraków.


We wnętrzu możemy podziwiać hall i klatkę schodową dekorowaną stiukami, oraz witraże przedstawiające symbole przemysłu i handlu.
W latach 1926 -1928 restaurowano elewację i wnętrza pod nadzorem Mehoffera. Kamienica przetrwała II wojnę światową i w latach 40 znajdował się tam sklep papierniczy, a po likwidacji IHP, budynek został zajęty przez komitet powiatowy PZPR, oraz hurtownię Centrali Spożywców. W tym czasie budynek został częściowo zdewastowany.


W latach 1986 -1990 Dom został kompleksowo odrestaurowany, przywrócono oryginalne wyposażenie, które niestety tylko częściowo zrekonstruowano. 


Na szczególną uwagę zasługuje, znajdująca się, na piętrze Sala Mehoffera. Jest to jeden z najwybitniejszych przykładów architektury krakowskiej na początku XX w. Na początku projektem miał zajmować się Stanisław Wyspiański. Chociaż jego koncept spotkał się z uznaniem, artysta zrezygnował, ponieważ w sali kazano mu umieścić wizerunek cesarza Franciszka Józefa, ponad to w tamtym czasie stan zdrowia artysty ulegał znacznemu pogorszeniu. Ostatecznie dekoracją sali zajął się Józef Mehoffer. Ściany sali podzielono na trzy sfery, które pokrywały wspaniałe malowidła. Na głównej ścianie prezydialnej, znajduje się obraz pt. „Poskromienie żywiołów”. Nagi młodzieniec znajdujący się na malowidle symbolizuje ludzki geniusz, który ujarzmia 4 żywioły, przedstawione pod postaciami kobiet . Meble, oraz kinkiety zostały również zaprojektowane przez Mehoffera. W 1918 r. Popiersie cesarza zastąpiono płaskorzeźbą Orła Polskiego.
Sala niestety nie jest dostępna dla zwiedzających. Gdyby jednak ktoś był bardzo ciekawy, jak wygląda wnętrze tego niezwykłego budynku, to zapraszam pod te dwa adresy: Sala Mehoffera oraz wieża zegarowa. Tutaj dzięki nowoczesnej technice, można go zwiedzić wirtualnie.

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem